Klima Kompresörlerinde Likit Gazın
Etkileri
Bu yazının amacı kompresörde gaz olmasının
nedenleri ve beklenen etkilerini, bu etkileri önlemek için genellikle alınan
önlemleri, klima çalışırken yapılması gereken testleri açıklamaktadır.
Bu yazıda, evaporatöründen çıkan gazın
(basınç sistemi) geri çekilmeden önce kompresöre (karter) girdiği, hermetik ve
karterli (indirekt-emme) kompresörler çerçevesinde dizayn edilen soğutma
sistemleri ile ilgilidir. Evaporatörden çıkan gazın uygun bir borudan geçerek
kompresör silindirine geçtiği, (rotary) kompresörler gibi (direkt-emme)hermetik kompresörler ile dizayn edilmiş soğutma sistemlerine uygulanmaz.
Gaz Geri Taşma Nedenleri
Gazın kompresöre göre taşmasının
nedenleri aşağıda belirtilmiştir: Dolumun yanlış hesaplanması nedeniyle aşırı
gaz doldurulması veya satış sonrası bakım gibi tamir ve bakımlar sırasında
yapılan hatalar.
- Donan
ve evaporatör ile dış atmosfer arasındaki alanı önemli ölçüde daraltacak
şekilde buz tabakası oluşturan evaporatör.
- Evaporatör
havalandırmasını ve dolayısı ile termal değişimi azaltan tıkalı evaporatör
filtresi.
- Havalandırmayı
önleyen ve termal değişimi çok aza indiren bozuk fan.
- Ekspansiyon(genleşme) valfinin yanlış takılması.
- Kompresör
ısısı (soğuk) ve diğer eleman ısıları (sıcak) arasındaki ısı farkı nedeni ile,
durdurulan kompresöre gaz girişi.
Bu tür girişler iki şekilde olur:
- Direkt
giriş; gaz normal yöndeki devrede hareket eder ve giriş borusundan kompresöre
gelir. Bu özellikle evaporatörün dış yüzeyi ısındığında, örneğin güneş ile,
meydana gelir;
- Tersine
giriş; gaz normal yöne ters yönde hareket eder ve çıkış borusundan kompresör
silindir başına ve muhtemelen, çıkış valfi ve yuva arasında yanlış izolasyon
nedeni ile, silindire girer. Bu, özellikle kondenser ısındığı zaman meydana
gelir, örneğin güneş ile.
- Sıcak
gazlar ile defrost edilen sistemler; sıcak gazlar soğutma gazını evaporatörden
kompresöre doğru iter.
Kompresördeki Gazın Etkileri:
Kompresörün Çalıştırılması Sırasında:
Eğer durma sırasında kompresör kar-terinde
gaz birikir ise, kompresör tekrar çalıştırıldığında aşağıdaki iki durum meydana
gelebilir:
a. Durum 1:
Soğutma gazı miktarı çok fazladır ve
kompresördeki yağ gaz ile doymuştur ve karterde iki belirgin faz yerleşir:
- Karter
tabanında likit gaz fazı (gaz yağdan daha yoğundur).
- Likit
gazın üzerinde gaz ile doymuş yağ fazı.
Bu durumda, yağ pompası gazı yukarı çeker
ve birbiri ile sürtünen kompresör elemanları üzerine dağıtır.
Gazın yağ çekme özelliğinden dolayı,
birbiri ile sürtünen elemanlar yağsız kalır ve sıkışma meydana gelir.
b. Durum 2:
Gaz miktarı kompresör
karterindeki yağı doyurmak için yeterli değildir. Yalnızca bir
yağ/gaz karışımı faz vardır, fakat gaz fazladır. Sonuçlar aşağıdaki gibidir: B1.
Yağ pompasının mekanik karıştırması nedeni ile, kompresör çalıştırıldığında yağ
ve gaz karışımında aşırı köpüklenme meydana gelir. Köpüklenme karterde yağ
seviyesinin azalmasına neden olur ve dolayısı ile pompaya yağ akışı azalır ve
sürtünen elemanlar yağsız kalır ve sonuç olarak yağ basıncı düşmesi sıkışma
sürecini başlatır. B2. Yağın gaz ile fazla seyreltilmiş olması nedeniyle yağ özellikleri
azalır, sürtünen elemanlar arasında bulunan yağ filmi kırılır, sonuç olarak
sıkışma başlar. B3. Slugging: Silindire yağ ve/veya gaz karışımı likitin
emilmesi. Likit sıkıştırılamaz ve silindir başındaki contalarda ve pistonlar
tabandaki ölü noktaya yaklaştığında valflerde hasara neden olur.
Kompresör Çalışır Durumda İken:
Eğer evaporatöre aşırı miktarlarda gaz
gelir ise aşağıdaki sonuçlar ortaya çıkabilir:
a. Gaz girişi evaporatörde yetersiz
ısı değişimi (fan bozulması, buzlanma vs.) nedeni ile olmuş ise evaporasyon
ısısı ve akış hızı azalır. Bu nedenle gaz hızı kompresöre doğru yağ dönüşü
sağlamak için yetersiz kalır (yağ takılır). Yağ seviyesi düşer ve yağ basıncı
azalır, bu sürtünen elemanlarının sıkışmasına neden olur.
b. Kompresör karterindeki yağın
seyrelmesi ve sonuç olarak yağlama özelliğinin azalması (yağ filminin kopması
sonucu sıkışma riski),
c. Gaz tarafından soğutulduğu için
kompresör çalışma ısısının azalması, bunun sonucu olarak, durdurma sırasında
ısıtma sistemi takılmış olsa bile, kompresör durdurulduğunda gaz girişi riski
ortaya çıkması.
+90 212 343 50 40
+90 553 343 50 40
Yorumlar
Yorum Gönder