Ana içeriğe atla

VANA NEDİR? ÇEŞİTLERİ NELERDİR?


 VANA NEDİR? ÇEŞİTLERİ NELERDİR?
Vanalar, içerisinden herhangi bir akışkan geçen bir devrede akışın kontrol edilebilmesi amacıyla kullanılan elemanlardır. Diğer bir tanımlama ile vana; akışkanlara yol veren, onları durduran, karıştıran veya akışkanın yönünü ve/veya miktarını, basınç veya sıcaklığını değiştirebilen bir cihazdır.
Vanalar; borulama armatürleri içinde ağırlıklı bir yer tutarlar. Günümüzde geniş bir yelpazede; basit açma, kapama musluklarından, aşırı karmaşık servo sistemlere uzanan ve akışkanların kontrolü için kullanılan çok fazla sayıda vana çeşidi kullanılmaktadır. Bunlar çok küçük ölçme vanalarından, çapı metrelerle, ağırlığı tonlarla ifade edilen boru hattı vanalarına kadar değişiklik gösterebilmektedir. Değişik amaçlı kullanımlarda, kontrol edilen akışkan; bilinen sıvılar, gazlar, buharlar, radyoaktif malzeme olabileceği gibi, katı partiküller içeren sıvılar ve gazlar da olabilir. Hatta un, çimento gibi katı tozlar da akışkan olarak dikkate alınabilir. Vanalar; vakum bölgesinden 7000 bar ve üzerindeki basınçlara, -200 0C soğuktan ergimiş metal sıcaklıklarına kadar kullanılabilmektedir. Ömürlerine gelince; sadece bir kere açma veya kapama yapabilecek vanalar olduğu gibi, bakım ve onarım gerektirmeden binlerce kez açıp kapaması beklenen vanalar da vardır.
Vanaların gövdeleri, kütük malzemeden dökülerek veya dövülerek ve sonra da işlenerek ya da iki veya daha fazla malzemeyi birbirine kaynakla ekleyerek imal edilir. Oturma yüzeyleri gövdenin işlenmiş kendi yüzeyleri olabileceği gibi, gövdeye sonradan takılmış parçalar da olabilir. Bu parçaların gövde ile aynı veya farklı malzemeden olmaları mümkündür. Hatta metal olmayan özel malzeme kullanılarak sızdırmazlık sağlanabilir. Bu malzemenin yangından etkilenmeyecek bir malzeme olmasına dikkat edilmelidir. Bu da o anda metal- metal üzerine basacak bir ilave yüzey çifti olabilir.
Vanaların boru donanımına bağlantısı flanşlı, dişli veya kaynaklı (soket veya alın kaynaklı) olabilir.
 Vanaların çoğu el kumandalıdır. Elektrik motoruyla veya mekanik olarak dişli mekanizma ile etkilenenleri de vardır. Son gruba giren vanalar ya çok büyüktür ya da ulaşılamaz bir yerdedir veya bir cihaz tarafından kumanda ediliyordur.

 Vana Çeşitleri ve Fonksiyonları
Vanalar, özel yapıda ve özel amaçlar için kullanılan bazı tiplerin dışında genel olarak aşağıda verildiği şekilde sınıflandırılırlar.
 Ø Akış kontrol şekline göre; 
· Kapama vanaları: Akışkanın istenilen yerde olup olmamasını kontrol eder, akışkanların karışmasına izin verir veya engeller, acil durumlarda akışı keser. Kapalı konumda belirlenmiş bir sızdırma değerini aşmamaları, açık konumda da basınç kaybını minimize etmeleri beklenir.
 · Kısma ve kontrol vanaları: Debinin zamana bağlı olarak değiştirilmesi veya ayarlanması istendiğinde kullanılır. Elle (Manuel) veya aktüatör ile akış debisini, basıncını ve sıcaklığını düzenler. Ayrıca, değişen proses şartlarında, etken faktörlerin kontrolü ile bir parametrenin sabit tutulması gibi görevleri de olabilir
 · İstenmeyen işletme şartlarının önlenmesini sağlayan vanalar: Bunların içinde en önemlileri; istenmeyen basınç artışlarını önleme ve bir hatta akışın geri dönüşünü veya bir hattan, diğer hatta akışkanın karışmasını önleme görevleridir.
 Ø Bağlantı şekline göre;
 · Vidalı (iç vidalı, dış vidalı): Genelde DN 50, vida sızdırmazlığının çok önemli görülmediği durumlarda da DN 100 anma ölçüsüne kadar kullanılır. Bu bağlantılarda kendi kendine sızdırmazlık sağlayan ve sağlamayan vidalar söz konusudur.
· Flanşlı: Bu bağlantılar, genelde DN 65 ve yukarı anma ölçülerinde kullanılır. Vidalı bağlantıya göre tesisata daha kolay monte edilir. Vana veya borunun döndürülmesine gerek yoktur. Vanaların sökülmesi de kolay olur. Basınç kademesi, malzeme, kullanım yeri ve işletme sıcaklığı gibi parametrelere göre flanş kalınlığı, çapı, bağlantıyı sağlayan saplama çapları standartlarda verilmiştir.
 · Kaynak bağlantılı; Flanşlı bağlantıların sıcaklığa bağlı form değişikliğine uğramaya eğilimleri, sıcaklığın ve sıcaklık dalgalanmalarının fazla olduğu işletmelerde kaynak bağlantısını gündeme getirmiştir. Bu bağlantı; çevre, emniyet, sağlık veya verimlilik sebepleri ile bağlantılarda “sıfır kaçak” istendiğinde, PN 160 (ANSI Class 900) basınç kademesi ve üstünde kullanılır. Kuvvet santralleri, rafineriler gibi işletmelerin hemen hemen bütün su ve buhar hatlarında kaynak bağlantı söz konusudur. Yüksek basınç- yüksek sıcaklık uygulamalarında, alın kaynak bağlantı DN 65 ve üstü anma ölçülerinde; geçme kaynak bağlantı ise DN 50 ve altı anma ölçülerinde kullanılır.
· Sıkıştırmalı (Wafer-Sandviç tip): Kendisinde herhangi bir bağlantı sistemi olmayıp flanşlı armatür ve/veya tesisat flanşları arasında sıkıştırılarak monte edilebilen, vana boyut ve ağırlığında ciddi küçülmeler sağlayan bir bağlantı şeklidir. Kolay monte edilip sökülebilme avantajı da vardır.
 · Rakor bağlantılı: Vidalı bağlantılı vanaların, boruların geri sökülmesi gibi sorunlu işlemlere yol açmadan monte edilip sökülmesini sağlayan ara bağlantı sistemidir.
· Kelepçe bağlantılı: Hortumların vanaya bağlantısı için kullanılır. Yüksek basınçlar için uygun değildir.
 · Sert lehim bağlantılı: Genelde bakırve bakır alaşımı malzemeden imal edilmiş vanaların, yine aynı malzemelerden borulara bağlantısı için kullanılır. Kolay sayılabilecek bir bağlantı şeklidir. Yüksek sıcaklık ve yüksek basınç uygulamalarında kullanılmaz.
 Ø Kapama organının iş hareketine göre
· Doğrusal
· Akış yönüne dik eksende dönerek
Ø Akış Yönüne göre
· Düz
· Köşe
· Üç yollu
· Dört yollu
· Çok yollu
Ø Fonksiyonlarına göre
· Kapama
· Boşaltma
· Basınç ayar
· Basınç düşürme
· Debi ayar
· Seviye ayar
· Sıcaklık ayar
· Karıştırma
 Ø Tahrik şekline göre
 · El ile (manuel)
 · Aktüatör tahrikli
 Ø Malzemeye göre
· Metal (demir ve alaşımları)
· Metal (demir dışı metaller ve alaşımları)
· Termoplastik malzeme
· Elastomer malzeme
Ø İmalat yöntemine göre
· Döküm
· Dövme
· Çekme çubuktan
· Enjeksiyon döküm
 Ø Gövde yapısına göre
· Tek parçalı
· İki parçalı
· Üç parçalı
· Çok parçalı
 Ø Salmastra cinsine göre
· Elastomer örgü veya paket salmastralı
· Kendi kendine sızdırmazlık sağlayan O-Ring salmastralı
· Metal körük salmastralı
· Membran salmastralı




+90 212 343 50 40
+90 553 343 50 40

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EMNİYET VALFİ NEDİR? EMNİYET VALFİNİN GÖREVLERİ NELERDİR?

EMNİYET VALFİ NEDİR? EMNİYET VALFİNİN GÖREVLERİ NELERDİR? Buhar kazanı, basınç tankı ve diğer sistemlerde belirlenen limit basınca ya da sıcaklığa ulaştığında, otomatik olarak gaz salınımı yapan mekanizmaya Emniyet Valfi denir. Endüstriyel bir dille tanımlamak gerekirse; farklı akışkanlara ve belli bir basınca göre dizayn edilmiş sistemlerin tüm olumsuzluklara karşı korumaya alınması için, dizayn basıncı belli bir değer üzerine çıktığında akışkanın (bu buhar, sıvı ya da gaz olabilir) kontrollü olarak tahliye edilmesini sağlayan vanalara “Emniyet Valfi” denir. Emniyet ventili ve emniyet vanası olarak da adlandırılan Emniyet Valfi, emniyet subabından farklı olarak, bir akışın söz konusu olduğu sistemlerde fiziksel büyüklük tehlikeli değerlere ulaştığında akışı keser veya yönünü değiştirir Emniyet Valfi, monte edildikleri basınçlı ortamda artan enerji veya azalan besleme sonucunda ortaya çıkabilecek basınç yükselmelerine karşı sistemi korumaktadır. Emniyet valflerinde temel amaç

Çek valf nedir? Çek valf nasıl çalışır görevi nedir?

Çek valf nedir? Çek valf nasıl çalışır görevi nedir? Tek yönde akışa müsaade eden, diğer yönden akış kesitini kapayan ve yol vermeyen   çek valfler, hidrolik sistemde akışkanın tek yönde hareket etmesini sağlar. Çek valf nedir Geri dönüşsüz, tek yönlü ve gevşek valf olarak da bilinen çekvalf (check valf), akışkan maddeyi yalnızca tek bir yönde geçirebilmeleri açısından diğer valf türlerinden farklıdır. Bu tür bir işlevi, taşma tehlikesinin önlemesinin yanı sıra çeşitli güvenlik uygulamaları için de gereklidir. Tek yönde akışa müsaade eden, diğer yönden akış kesitini kapayan ve yol vermeyen valflerdir. Hidrolik sistemde çok kullanılan bu valfler akışkanın tek yönde hareket etmesini sağlar. Hidrolik devrede aşağıdaki sembolle gösterilir. Çek valf nasıl çalışır? Çek valfin çalışmasını otomobil, bisiklet vb. tekerleklerinde bulunan siboplara benzetebiliriz. Tekeri şişirmek istediğimizde hava geçişine izin verirler ancak içindeki bilya sayesinde havanın dışarı çıkması